Jak vybrat elektrokolo

RSS
Jak vybrat elektrokolo

Při výběru elektrokola je potřeba nejprve postupovat jako při výběru běžného kola - to znamená ujasnit si:

  • k jakému účelu Vám bude kolo sloužit? (doprava, sport, turistika..)
  • kde se budete na kole nejčastěji pohybovat a po jakých cestách? (silnice , cyklostezky, lesní a polní cesty, všechny typy?)
  • jaký styl jízdy (typ posedu) by mělo kolo zejména poskytnout (sportovní - více v předklonu nebo vzpřímenější, pohodlný?)
  • jak často a na jakou vzdálenost budete na kole jezdit? (kolikrát v týdnu, kolik kilometrů?)
  • jaké další funkce potřebujete - skladnost (časté převážení), převážení zavazadel, výbava pro jízdu v mokru, za tmy atd.

V závislosti na jednotlivé odpovědi  se můžete přiklonit k některé ze základních druhů kol:

Horská kola (MTB)

Kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Lze s ním jezdit i po silnici, ale druh plášťů, zdvih pérování ani geometrie rámu není pro ježdění na silnici ideální. Důležitý je také typ terénu a styl jízdy (sportovní, rekreační, výletní) a příslušné vybavení kola. V případě elektrických MTB je třeba vycházet z toho, že elektrovýbava představuje zvýšení hmotnosti kola a obvykle jsou tak elektrohoraly určeny na lehce až středně obtížný terén. Rovněž stupeň výbavy bývá u elektrických horských kol nižší a vzhledem k předpokládanému využití i dostačující.
V některých případech mají MTB svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní trámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena - ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení. Sportovněji založené ženy ale většinou volí "pánské" geometrie, které mají větší tuhost, jen dámštěji laděný design a výrazněji klesající horní rámovou trubku (slopping). 
Horská kola mohou být přizpůsobena více k jízdě po silnici, např osazením užších plášťů, dovybavením blatníky, světly apod., pak je jejich využítí univerzálnější, při zachování terénního potenciálu. Tato rozvíjející se kategorie bývá označována jako SUV.

Trekingová / crossová kola

Kola určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Toto kolo vybírá cyklista, který se hodlá pohybovat po různých typech cest i po silnici. Do terénu se dostane spíše omylem, ale po prašné cestě musí občas při svých turistických toulkách projet. Upravené polní, lesní cesty, cyklostezky i přejezdy po silnici. Geometrie rámu poskytuje pohodlnější - napřímenější posed než je u horských kol. Tento typ kol je  populární v rovinatějších cykoturistických oblastech.
Označení "krosová" (crossová) kola je mírně zavádějící, protože někomu evokuje těžký terén ála motocross, jinému kola určená pro tradiční cyklokros. původ slova je od spojení cross-cathegory, tedy kola s vlastnostmi mezi kategoriemi silničními a terénními. 
Jejich obdobou sjou "trekingová" (treková) kola, která jsou navíc od výroby osazena blatníky, nosičem, osvětlením, tedy výbavou pro cestování i za nepříznivých púodmínek.  Crossová kola lze pro tento účel  obvykle dovybavit odnímatelnými přídavnými  blatníky, nosiči i s osvětlením, která lze užít v případě potřeby.
 Obě kategorie kol mívá užší a méně terénní pláště než horská kola, rovněž kola bývají většího průměru, většinou 28".
Tato kola mívají obvykle svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena - ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení.

 

Městská kola a touringová - cestovní kola

Cestovní (touringová) kola jsou určena hlavně pro silnice a spíše zpevněné cesty. Rámy se vyznačují otevřenou konstrukcí  - jednou  rámovou trubkou (bez horní trubky spojující hlavu řízení se sedlovou trubkou). Spodem vedený rám umožňuje komfortní nástup a výstup, pohodlný posed. K dispozici jsou i varianty s nejnižším nástupem,  maximálně usnadňující nastupování, vhodné pro seniory.
Touringová kola jsou oproti městským lépe vybavena po stránce motorizací, odpružení i výbav a slouží jako pohodlný dopravní prostředek. Geometrie rámu bývá uzpůsobena delšímu cestování (vzpřímený posed) a rovněž výbava elektrokola je přizpůsobena spíše silničnímu cestování (kratší zdvih pružení, pohodlnější sedlo, tvar řidítek atd). Tato kola volí zejména cyklisté, kteří používají kolo k cestám po silnicích a upravených cestách, v pohodlném stylu.
Kola v této kategorii mívají svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze opět ubíhající od řídítek šikmo dolů. Typově jsou tato kola velmi blízká variantám městských kol.
Stylové městská kola - cruisery jsou uzpůsobena městským podmínkám. Rám bývá uzpůsoben pro snadné nastupování třeba i v městském oblečení. Cestování se předpokládá spíše na kratší vzdálenosti v městském provozu. Bývají vybavena menším počtem převodů. Rám má geometrii na zcela vzpřímený posed. U dámských verzí nalezneme  plné zakrytování řetězů, košíky apod.. U cruiserů se objevují i provedení v retro-designech, představujících výraz stylu. Svoji oblibu získávají i jednorychlostní (single speed) typy.

 Skládací elektrokola

Tvar rámu a velikost kol je plně podřízen požadavku na skladnost a praktičnost. Jsou vhodné na kratší vzdálenosti po pevném povrchu a velmi dobře se hodí i pro městské využití.  Menší kola (zpravidla vel. 20") zvládají o něco hůře terénní nerovnosti, zato vynikají obratností v městských podmínkách. Opět lze vybírat varianty s nízkým nástupem a různé stupně výbavy, třeba i celoodpružené. Výjimečně se objevují i skládacích horská elektrokola pro rekreační jízdu lehkým terénem.

Silniční kola

Tato kola (zjednodušeně ála někdejší Favorit) jsou určena spíše pro sportovní jízdu na silnicích. Geometrie rámu je navržena pro nízký aerodynamický odpor a malou hmotnost, pláště jsou tenké, rám neodpružený. V kategorii elektrokol se vyskytují jen sporadicky a jsou stavěna spíše na zakázku.

 

Obecně při prvotním výběru typu platí:

Pro krátké jízdy, pohodlný posed a nízký nástup (nízkou polohu rámové trubky) směřujte svoji pozornost k městským modelům elektrokol. Pokud pořebujete možnost kolo dostat do malého prostoru (karavan, loď) směřujte ke skládacím elektrokolům

Pro turistiku s převahou asfaltových cest a cyklostezek volte crossová a trekkinová  elektrokola (s blatníky, nosičem, osvětlením).

Pro turistiku i mimo zpevněné cesty, cykostezky a obecně toulky přírodou volte kategorii horských elektrokol. 

 

 
Dále je třeba určit vhodnou velikost rámu:
 
výška postavy v cm výška rámu a označení
do 165 cm 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm
160 - 170 cm 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm
170 - 185 cm 18", 19" , L, do 52 cm, do 540 mm
185 - 200 cm 19", 21", XL, do 55 cm, do 560 mm
nad 195 cm 21"-24", 58-60 cm, nad 580 mm

 

Maximální velikosti rámů:

 

 

Jak vybrat velikost elektrokola

Průměry kol ( v palcích)

  • 10" -26" - dětská kola
  • 20" malá skládací kola
  • 26", 28" městská a touringová kola
  • 27,5", 29" - kola horská
  •  28" - krosová, trekingová a silniční kola

 

2) Následně je třeba rozmyslet jednotlivé požadavky na elektrickou výbavu kola:

Jaký typ elektrické výbavy by nejlépe vyhověl z pohledu:

a) Fyzických předpokladů a jízdního stylu, tj. v jakém rozsahu budete  pomoc kola potřebovat:

Budete se spíše spoléhat na trvalou pomoc motoru, nebo Vám jde spíše o vlastnosti běžného kola, kde využijete jen občasnou asistenci do kopce?

Pokud preferujete "bezpracnou" klidnou jízdu zvažte zadní motor a vyšší kapacitu baterie (viz dále). Pokud sportovnější jízdu a občasnou pomoc, podívejte se na středové motory a běžné kapacity baterií . 

 Na jaké vzdálenosti budete jezdit, jak často budete mít možnost a chuť kolo následně dobíjet?

Pro vyjížďky v řádu jednotek kilometrů postačí baterie do 14Ah, pokud půjde o desítky kilometrů hledejte jistě baterie nad 15Ah.

Jakou úroveň komponent (osazení) budete potřebovat?

S ohledem na typ kola volte dostatečnou kapacitu baterie, počet převodů a způsob ovládání. K ježdění na kratší vzdálenosti např. u seniorů na silnicích je vhodnější menší počet převodů, jednodušší ovládání např. LED diodový ovládací panel. Pro větší výlety v rozmanitém terénu i stylu jízdy se hodí vyšší kapacity baterie, více převodových stupňů i nastavení asistence. Pro sportovní ježdění, kde je baterie spíše rezervou, půjde o výbavu odpovídající běžnému trekovému nebo horskému kolu, s dostatkem převodů, odpovídající výbavou a příznivou hmotností.

Mějte na paměti, že dojezd elektrokola významně klesá v kopcovitém terénu, ale i při  častém rozjíždění ve městě. Svoje hraje i váha jezdce, protivítr a kvalita podkladu, po kterém jedete. Kapacitu baterie je tak vhodné volit s rezervou, abyste se vyhnuli diskomfortu a riziku, že se elektrokolo předčasně vybije. Jízda je pak vinou vyšší hmotnosti obtížnější než na běžném kole.  U silnější baterie navíc, díky méně časté potřebě nabíjení, prodlužujete životnost baterie.

 

b) Jaký konstrukční koncept elektrokola Vám bude vzhledem ke stylu využívání nejlépe vyhovovat?

Zde jde především o 2 konstrukční parametry  - poloha baterie  a poloha motoru. Každý typ má svoje výhody a nevýhody, ale trend je jednoznačný:

Poloha baterie elektrokola

Klasické baterie mívaly nejčastěji tvar kvádru a bývaly umístěny buďto vzadu na nosiči elektrokola nebo  jako samostatné těleso na rámové trubce. U nových typů elektrokol se jednoznačně prosazuje splývání baterie s rámem, resp. umístění v rámové trubce, tzv. integrace baterie,  aby byl vzhled kola co nejméně narušován.

 Při různých polohách baterie je  ovlivněna zejména poloha těžiště kola.

  • Baterie na nosiči má výše položené těžiště a tak může o něco více ovlivňovat ovladatelnost kola, zase ale může vhodným způsoben splynout s nosičem a umožnit rámovou oblast volnou jako na běžném kole (pro lahev, kabelku atd).
  • Baterie za sedlovou trubkou snižuje těžiště, v důsledku však prodlužuje stavbu rámu. Tento koncept postupně z nabídek téměř vymizel. 
  • Baterie na přední rámové trubce umožňuje použití běžných rámových trubek, působí však neesteticky a v nabídkách výrobců už je jen okrajově u nejlevnějších modelů. Jednoznačným trendem jsou baterie integrované v hlavní rámové trubce. Ta je o něco mohutnější, ale při dnešních kapacitách článků je možné ji osadit bateriemi s kapacitou až 25 Ah (900Wh). Baterie je snadno vyjímatelná a může být nabíjena uvnitř i vně kola. 

Poloha motoru elektrokola

Motor může být umístěn v zadním kole, ve středu šlapání nebo v předním kole.

  • V minulosti bylo nejrozšířenějším umístění v zadním kole, kde je na hnané kolo optimální přítlak a valivé setrvačné síly jsou dobře absorbovány (s hnaným kolem se nezatáčí). Zároveň střed šlapání mohl být zcela standardně "cyklisticky" řešen. Zadní nábojové motory jsou také většinou vybaveny fekvenčním senzorem, který vyhodnocuje jak rychle šlapete, ale ne jakou silou. Motor následně pomáhá takovou silou, jakou si nastavíte na ovládacím panelu. Lze tedy jen lehce točit klikami a nechat se "vozit" motorem, což ocení senioři a nenároční rekreační jezdci.
  • Motorizace v předním kole je používána jen u kol holandského typu, kde je v zadním kole obvykle i zapouzdřená přehazovačka. Při jízdě do kopce a "tahání" za řídítka, pohybu na nezpevněných cestách nebo kluzkém povrchu může hnané kolo podkluzovat a tak je koncept nevhodný pro jakákoliv sportovněji laděná turistická elektrokola. Větší váha předního kola také mírně negativně ovlivňuje ovladatelnost. Celkově je koncept hnaného předního kola vhodnější na klidnější jízdu po kvalitním podkladu. 
  • Středový pohon je nejvíce rozšířeným konceptem, který se díky dostupnějším motorizacím prosadil i v nižších cenových kategoriích elektrokol. Bývá osazen torzními senzory, které vyhodnocují jakou silou jezdec šlape a motor pak adekvátně pomáhá. Podmínkou asistence motoru tedy je, že jezdec šlape vlastní silou a motor mu pomáhá tolik, kolik šlape sám (v rámci zvoleného stupně na ovládacím panelu). Nelze tedy jezdit bez šlapání.  Drobným nedostatkem středového pohonu je zvýšené namáhání řetězu, převodů i přehazovačky (síla motoru se převádí řetězem a převody). Rovněž počet převodů bývá omezený a pořizovací cena je vyšší. Na druhou stranu motor pracuje v menším (příznivějším) rozsahu otáček a hmotnost je soustředěna více do středu šlapání.

c) Jaká by měla být úroveň výbavy, hmotnost a estetika

Ve vztahu k praktickému využití je vhodné si rozmyslet, jaký typ ovládání preferujete - zda jednodušší nastavení - diodový či LCD panel s 3-4 stupni pomoci  nebo sofistikovanější LCD panely s vícero funkcemi, nastavováním a třeba komunikací s mobilním telefonem.

  • Z praktického pohledu je důležité, aby kolo vyhovovalo způsobu využití zejména velikostí, typem a tvarem svého rámu - posedem jezdce.
  • Z mechanických komponent je podstatný počet a typ převodů, použité brzdy a v případě odpruženého kola také  typ vidlice. Na nenáročné využití mohou vyhovět i nejnižší  úrovně výbavy - např. Shimano SIS, brzdy Zoom apod, které však mají kratší životnost.  Pro rekreační a turistické využití by mělo jít o výbavu alespoň Shimano Altus resp. Acera a vyšší úroveň hydraulických brzd (Shimano, Tektro..)
  • V neposlední řadě je dobré vzít v potaz váhu elektrokola nejen pro jízdu, ale i případnou manipulaci, skladování atd.  Významný vliv zde má konstrukce baterie, kde je dnes již ve většině kol využíváno lithiových článků s nízkou hmotností a také konstrukce rámu, které jsou v drtivé většině z aluminiových slitin. Celkově však mezi váhami jednotlivých typů najdeme rozdíly 2-5kg, co může hrát svoji významnou roli jak pro ovladatelnost, tak i pro jízdu bez motoru či manipulaci.

d) V neposlední řadě, kolik jste ochotni do kola investovat?

Rámcově se dá nabídka na trhu rozdělit takto:

  • Cenová kategorie do 25000,-Kč vč. DPH dnes představuje základní úroveň elektrokol a jejich výbav. Jedná se o elektrokola se zadním pohonem  (malá skládací kola většinou spadají do této kategoie vždy).
  • Střední cenová úroveň pak obvykle leží mezi 2000 a 40000 Kč. V této kategorii najdeme elektrokola se zadním pohonem a větší kapacitou baterie , rovněž pak již první modely se středovým pohonem a kapacitou do 15Ah. 
  • Kola s nadstandardní výbavou pak nalezneme v kategorii 40000 do 50000 Kč. V těchto cenách lze právem očekávat nějaký nadstandardní parametr, lepší kapacitu baterie, středový pohon (zpravidla Bafang M400), hydraulické brzdy a výbavu na úrovni Shimano Alivio a vyšší.
  • Nad 50 000 jsou pak situována kola s použitím premiových motorizací nebo nejvyšších kapacit baterií, použitím vzduchových vidlic a osazením minimálně řad Shimano Deore, Sram Eagle a vyšším.

  

S Vašimi dotazy ohledně výběru kola se naváhejte obrátit na naše vyškolené pracovníky, dodáváme a servisujeme většinu značek v ČR a poskytneme Vám tak objektivní informace, podložené reálnými zkušenostmi.

Předchozí Blog Následující Blog

  • Vaclav Dvorak